zondag 25 september 2016

Een "koninklijke" golfbaan in Vianen

Na de vakantie heb ik de golftraining ("samen trainen") bij Golfschool Geldrop weer opgepakt. Gezellig elke 2 weken op maandagavond met een groep mensen o.l.v. pro Robert van de Broek oefenen en dingen bijleren. Elk keer weer aangenaam verrast door de kwaliteiten van Robert, door de leuke groep mensen en de gezellige sfeer bij Golfclub Riel, waar dit plaatsvindt. Daarover later meer.

In Vianen is sinds kort een volwaardige 9 holes golfbaan geopend (Par-35) die straks nog 9 holes extra krijgt en daarmee een 18-holes baan wordt. Hij heeft de "koninklijke" naam 'De Kroonprins van Vianen'. Vanuit Sogeti (mijn werkgever) is er een groep collega's golfles gaan volgen en ze hebben de deal gemaakt dat collega's die al een handicap hebben, op vrijdagmiddag, tijdens de les van de anderen, tegen gereduceerd tarief (12,50 euro) 9 holes kunnen spelen. Sogeti betaalt de andere helft van de greenfee. Mooie actie!
Tot nu toe is er weinig gebruik van gemaakt, maar afgelopen vrijdag heb ik voor het eerst samen met mijn collega Farid, die de baan al een keer eerder gelopen had, 9 holes gelopen. Meteen qualifying en dat is dus niet slim als je de eerste keer op een nieuwe baan bent (bleek achteraf) :-).

Het clubhuis is een noodgebouw, maar ziet er netjes uit. De ontvangst is hartelijk en de bediening goed. Oefenfaciliteiten moeten nog ontwikkeld worden. Nu is er een net waar je in kunt slaan (geen driving range), maar dat werkt niet, omdat het te ver weg staat en je er dus makkelijk over heen slaat.
Dan de baan, die is erg mooi en heeft veel potentie om tot een topbaan uit te groeien. De holes zijn mooi ontworpen, met veel glooiing in de fairways en greens. Ook ligt er water op lastige plekken. De fairways zijn hard, dat is fijn. Enige twee minpuntjes zijn dat de greens knoeper hard waren, waardoor de bal er gewoon af stuitert of doorschiet, terwijl hij anders zou blijven liggen. Dat heeft me enkele punten gekost. Tweede minpunt is dat er er geen baaninformatie is, waardoor het erg moeilijk is om de afstanden in te schatten en je clubkeuze te bepalen. Zelfs bij de holes staan alleen plattegrondjes zonder afstanden. Hoever liggen de bunkers? En waar begint het water? Hoever ben ik van de green? Ook mijn Garmin S2 horloge kent de baan nog niet, dus je bent een beetje "blind" aan het spelen. Hierdoor heb ik een aantal keer de verkeerde keuze gemaakt en een extra slag (of strafslag) nodig gehad. Uiteindelijk net buiten mijn buffer gespeeld en dus 0,1 punt gestegen naar 27,5. Farid deed het veel beter. Die haalde 21 stableford punten en verlaagde zijn hcp met 1,2 punt tot onder de 20 (ik meen 19,4). Dat was zijn doel voor dit jaar en dat is dus gehaald.
Wel een baan om nog vaker te spelen, maar dan wel met baaninformatie erbij. Dus nog even een paar maanden wachten :-).

Op de afslag van hole 8 maakte Farid deze (mooie) actiefoto:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten